قرار بر این بود که در این پست دربارهی ٰابتذال مولفٰ صحبت کنم. حالا لازم میشود دربارهی یک سر فصل دیگری بنام ٰابتذال تالیفٰ که ارتباط درون ساختاری با ٰابتذال مولفٰ دارد نیز صحبت کرد.
اینجا ٰتألیفٰ را بطور کلی در نظر میگیرم. ٰتألیفٰ وقتی اتفاق میافتد که مولف محصول کارش را عرضه میکند. این مولف میتواند هنرمند، نجار، آهنگار، دکتر، کشاورز و .. باشد. تمام این افراد میتوانند به عبارتی مولف باشند، اما کیفیت و خلوص تألیف در این افراد متفاوت است.
ٰتألیفٰ عبارت از این است که، شما با کمترین ارتباط با خارج از خود، محصول کارتان را عرضه کنید و بنابراین، اثر مولف با عمیقترین لایههای درونی او مرتبط میشود، و شما میشوید مولف.
حالا در بین افرادی که در بالا از ایشان نام برده شد، هنرمند بیشتر از دیگران در معرض تألیف قرار دارد. و بعد برای مولف در حالت کلی - و برای هنرمند در حالت خاص - زمانی ابتذال اتفاق می افتد که در چرخهی تکرار میافتد. تمام انواع مولف می توانند در این چرخه بیافتند، اما باز بنابر کیفیت و عمق تالیف، عمق ابتذال متغییر خواهد بود.
هنرمند، تألیفش عمیقتر است و ابتذالش نیز عمیق تر خواهد بود.
تعریف ٰابتذالٰ، جدای از تعریف تألیف مسئول است. بعنوان مثال هنر میتواند مسئول باشد، اما دچار ابتذال شده باشد. و پر واضح است که این ابتذال با ابتذالی که در ادیان با آن روبرو هستیم، کاملاً متفاوت بوده و از معیارهای دیگری برای تعریفش استفاده میکند.
در نهایت باید اشاره کنم که ابتذال تألیف و ابتذال مولف به همدیگر در پیچیدهاند. هر یکی میتواند دیگری را موجب شود.
پایان
پایان
مرتبط:
- مطلب جای گسترش و تعریف بیشتر دارد، اما بنابر افقی که وبلاگ دنبال میکند از بسط و گسترش آن صرف نظر شده است.
- پیرو یادداشت قبل، در طول فعالیت وبلاگ سعی میشود افق دیدگاه مد نظر قرار بگیرد. یادداشتها سعی میکنند، کمتر انتزاعی بوده و بیشتر از الگوهای مشترک پیروی کنند.
- پیرو خط مشی وبلاگ، نظرات شما نیز حائز اهمیت خواهند بود.